Solmu 4/1998-1999
Sisällysluettelo
Kansi
Sisällysluettelo
JOHDANTO
I. MATEMATIIKKA ON LÄNSIMAISEN KULTTUURIN PERUSTAA
1. LÄNSIMAINEN KULTTUURI JA LUONNONTIETEET
1.1 Mitä C. P. Snow itseasiassa sanoi?
2. MATEMATISOITUNUT YHTEISKUNTA
2.1 Matematiikka - näkymätön vaikuttaja
2.2 Matemaattinen lukutaito - kansalaistaito
II. NAISET, KÄYTTÄMÄTÖN RESURSSI
3. NAISET, SEKÄ MÄÄRÄLLISESTI ETTÄ LAADULLISESTI KÄYTTÄMÄTÖN RESURSSI
3.1 Miksi matematiikka ja siihen liittyvät alat tarvitsevat naisia?
3.2 Sopivatko naiset tietotekniikan kehitystöihin?
3.3 Pohjoismaisen naisen asema
4. KOULUTASO - MATEMATIIKKA JA TYTÖT
4.1 Tutkimustuloksia
4.2 Millaista on olla matematiikasta kiinnostunut tyttö Suomessa?
4.3 Miten voisimme lisätä tyttöjen kiinnostusta matematiikan opiskeluun?
Kokemuksia ja suosituksia eri maista koskien koulutasoa
5. NAISET JA MATEMATIIKKA; YLIOPISTOTASO
5.1 Tilanne Suomessa
5.2 Miten voisimme lisätä naisten kiinnostusta matematiikan opiskeluun?
Kokemuksia ja suosituksia eri maista koskien yliopistotasoa
6. KOKEMUKSIA LÄHIALUEEN MAISTA
6.1 Norja
6.2 Ruotsi
6.3 Viro
7. NAISET JA TUTKIJANURA
7.1 Taustaa naisten tutkijanuran esteistä
7.2 Naismatemaatikkojen tilanne
7.3 EWM:n keskusteluissa esiintulleita ehdotuksia naisten aseman parantamiseksi ja lukumäärän lisäämiseksi
7.4 Naisten esteistä miesvaltaisilla aloilla, puuttuvat roolimallit
7.5 Maan taloudellisen tilanteen muutoksen vaikutus
8. NAINEN TEKNIIKAN MAAILMASSA
9. TILANNE SUOMESSA
9.1 Suomen uudet koululait
9.2 Tasa-arvo
9.3 Kenelle kuuluu muutoksen aikaansaaminen?
III. MATEMATIIKAN OPETUKSESTA
10. VALLITSEVA KÄSITYS TIEDOSTA JA OPPIMISESTA
10.1 Onko kaikki oppiminen helppoa ja hauskaa?
10.2 Mitä tarkoittaa opitun ymmärtäminen?
10.3 Aivoja on harjoitettava kasvuvaiheessa
10.4 Mitä on "tieto"?
11. MATEMATIIKAN OPETUKSESTA
11.1 Matematiikkaan ei ole "Kuninkaan tietä"
11.2 Matematiikan opetuksen tuntimääristä
11.3 Kansainvälisiä vertailuja
11.4 Aloittavien opiskelijoiden matematiikan taidot
11.5 Vaikuttavatko yhteiskunnalliset ongelmat?
12. MATEMATIIKAN OPETUKSEN ARVIOINNEISTA
12.1 Yleisiä kokemuksia
12.2 Esimerkki arvioinnista
12.3 Koulutuksen laadunvalvonnasta psykologin silmin
IV. OSAAMISYHTEISKUNTA VAI TIETOYHTEISKUNTA?
13. OSAAMISYHTEISKUNTA VAI TIETOYHTEISKUNTA?
13.1 Koulutaso
13.2 Yhteiskuntataso
13.3 Vaikutus työllisyyteen
13.4 Tietotyö
13.5 Arvioita tietokoneiden käytön ongelmista ja tulevaisuudesta
13.6 Suomalaiset, koneet ja tunteet
13.7 Suomalaisen liike-elämän menestyjien ajatuksia
13.8 Nousussa pehmeät arvot
13.9 Talouden kasvu
14. YHTEISKUNNAN KEHITYS
14.1 Yhteiskunnallisen kehityksen historiallista taustaa
14.2 Olisiko työelämän muututtava?
14.3 Nuorten asenteista ja arvostuksista
14.4 Frommin ennustus
14.5 Voidaanko suuntaa muuttaa?
Lähdeviittaukset
LIITTEET
Suomalaisen yhteiskunnan yleisiä ongelmia
Tilastoja
Solmun pääsivulle