Nykymatematiikan monimutkainen ja abstrakti käsitemaailma pohjautuu perimmältään lukumäärää, kokoa ja muotoa koskeviin havaintoihin. Tieto siitä, miten nämä ovat saaneet systemaattista muotoa primitiivisten kansojen keskuudessa, on lähinnä epäsuorien todisteiden ja spekulaatioiden varassa. Alan tutkijat ovat mm. esittäneet teorioita laskemisen tai geometrian synnystä käytännön tarpeiden vaatimusten mukaan ja toisaalta ajatuksia matematiikan mahdollisesta rituaalis-uskonnollisesta alkuperästä.
Kielitieteellisen todistusaineiston avulla voidaan päätellä, että useimmissa kulttuureissa lukujen ilmaiseminen on perustunut tavalla tai toisella ihmisen ruumiinrakenteen kannalta luonnolliseen kymmen- tai viisijärjestelmään, mutta myös esim. kaksikymmenjärjestelmää (vaikkapa ranskan kielessä 80 on quatre-vingts 'neljä kertaa kaksikymmentä' ja 90 quatre-vingt-dix 'neljä kertaa kaksikymmentä ja kymmenen') ja kaksi- tai kolmejärjestelmää esiintyy. - Suomessa ja sen sukukielissä voi aavistella kymmenjärjestelmän alkua vaikkapa yksi, yhden - yhdeksän ja kaksi, kahden - kahdeksan -sanapareista.
Geometrista ornamentiikkaa tavataan jo kivikauden aikaisessa keramiikassa ja tekstiileissä - näin voitaisiin ajatella geometrian syntyneen ihmisen esteettisistä tarpeista. Maanviljelyksen ja maanomistuksen kehittyminen on tuonut mukanaan tarpeen mitata maata. Geometrian merkitys rituaaleissa tulee ilmi esim. varhaisimmissa intialaisissa matemaattisissa teksteissä, Sulvasutrissa, joissa käsitellään temppelien alttarien mittasuhteiden määrittämistä, tai ns. Deloksen ongelmassa eli kuution kahdentamisongelmassa, jonka perinteinen muotoilu koski kuutionmuotoista alttarikiveä.
Matematiikasta edes jossain määrin siinä mielessä kuin sana nykyisin ymmärretään voidaan ruveta puhumaan Egyptin, Mesopotamian, Intian ja Kiinan jokilaaksojen ensimmäisten suurten muinaiskulttuurien yhteydessä (amerikkalaiset maya- ja inkakulttuurit ovat ajallisesti myöhempiä ja maantieteellisesti kokonaan erossa matematiikan kehityksestä). Karkeasti ottaen kahta - kolmea vuosituhatta ennen ajanlaskumme alkua näissä kulttuureissa kehittyneet maanviljelys, keinokastelu sekä eriytynyt yhteiskuntajärjestys ja keskitetty hallinto edellyttivät melkoisessa määrin laskemista. Nykyään on luotavissa joltisenkin selkeä kuva kahden ensiksi mainitun kulttuurin matematiikasta; länsimaisen matematiikan kehitykselle on muinaiskulttuureista merkittävin vaikutus ollut Mesopotamian matematiikalla eli babylonialaisella matematiikalla.
Egyptiläisessä hieroglyfikirjoituksessa käytettävä numeroiden merkintätapa on peräisin viimeistään noin vuodelta 3000 eKr. Sen periaate on sama kuin roomalaisten numeroiden: kullekin kymmenen potenssille on oma symbolinsa, joka toistetaan numeroa kirjoitettaessa tarpeellisen monta kertaa. Egyptiläisistä piirtokirjoituksista on löydetty jopa miljoonan suuruusluokkaa olevia lukuja. Noin 2000 eKr. numeromerkintä kehittyi nykyisempään suuntaan, kun ns. hieraattisessa kirjoitustavassa eri numeroita alettiin merkitä omilla symboleillaan.
Egyptiläisten ajanlasku oli verrattain kehittynyt. Vuodessa oli 12 30 päivän kuukautta ja 5 tasauspäivää. Rakennustaiteen tuotteet osoittavat nekin huomattavia matemaattisia taitoja. (Pyramidit; etenkin Kheopsin pyramidin mittasuhteisiin liittyvät myöhemmät matemaattiset spekulaatiot lienevät kuitenkin perusteettomia.) Tällaisten epäsuorien todisteiden lisäksi on käytettävissä muutamia suoraan egyptiläistä matematiikanharjoitusta valaisevia lähteitä, joista tärkeimmät ovat kaksi sisällöltään matemaattista papyruskääröä, ns. Rhindin papyrus, noin vuodelta 1650 eKr., ja ns. Moskovan papyrus noin vuodelta 1850 eKr.
Rhindin eli Ahmesin papyrus sisältää 85 etupäässä aritmeettista tehtävää vastauksineen ja eräitä laskemista helpottavia taulukoita. (Ahmes oli papyruksen kirjoittaja, joka kuitenkin vain kopioi luultavasti paljon vanhempaa tekstiä,Henry Rhind, 1833-63, puolestaan skottilainen pankkiiri ja keräilijä, joka osti papyruskäärön vuonna 1858 Luxorin basaarista. Papyruskäärö on n. 5 metriä pitkä ja vajaan metrin leveä; nykyään se on esillä British Museumissa Lontoossa.)
Rhindin papyruksen tietojen perusteella egyptiläisen aritmetiikan
keskeisiä piirteitä ovat additiivisuus, kahdennukseen ja osittelulakiin
perustuva kerto- ja jakolasku sekä yksikkömurtolukujen käyttö. Siten esim.
kertolaskussa
laskettiin
69 + 69 =
138,
138 + 138 =276,
276+ 276 = 552,
552 + 552 = 1104 ja
1104 + 138
+ 69 = 1311. Egyptiläinen kertolasku perustui siis itse asiassa luvun
binaariesitykseen. (On helppo todistaa, että jokainen positiivinen
kokonaisluku n on summa
,
.)
Murtoluvuista egyptiläiset käyttivät vain lukua
ja muotoa
olevia lukuja eli yksikkömurtolukuja.
Yksikkömurtoluvun merkkinä oli nimittäjän numerosymboli, jonka
päälle piirrettiin pieni soikio tai piste. Koska
:n
kahdentaminen tuottaa luvun
,
joka ei yleensä ollut
sallittua muotoa, oli käytössä taulukkoja
:n lausumiseksi
muodossa
.
Rhindin
papyrus sisältää tällaisen taulukon kaikille parittomille
n:ille välillä
.
(Triviaalia jakoa
egyptiläiset eivät
jostain syystä kelpuuttaneet!) - Englantilainen
J. J. Sylvester
osoitti 1800 -luvulla, että jokainen murtoluku voidaan esittää äärellisenä
yksikkömurtolukujen summana ja esitti erään algoritmin, jolla tämä voidaan
tehdä.
Oletetaan, ettävoidaan kirjoittaa eri yksikkömurtojen summaksi, kun k<p. Olkoon
suurin yksikkömurto, joka on pienempi kuin
. Silloin
![]()
eli 0<np-q<p. Mutta
![]()
Koskaon eri yksikkömurtojen summa; koska
, yksikään niistä ei ole
.
Egyptiläinen jakolasku: lasketaan esimerkiksi
.
Se on luku, joka kerrottuna 8:lla antaa 19. Lasketaan
,
,
,
,
;
koska 19=16+2+1,
.
Egyptiläisten kirjureiden laskennon oppikirjaksi ilmeisesti tarkoitettu Rhindin papyrus sisältää joukon tehtäviä, jotka on tulkittavissa ensimmäisen asteen yhtälöiksi x + ax = b, vieläpä siinä määrin abstraktissa muodossa, että tuntematon ei ole aivan konkreettinen määrä jotain hyödykettä, vaan abstraktimpi aha, 'kasa'. Yhtälön ratkaisu löydettiin menettelyllä, jota sittemmin on alettu kutsua nimellä positio falsi eli väärä sijoitus: tuntemattoman suuruus ''arvattiin'', laskettiin tätä arvausta vastaava ''yhtälön oikea puoli'' ja korjattiin arvausta tunnetun oikean puolen avulla.
Esim. ''Kasa jakasaa on 19. Kuinka suuri on kasa?'' Jos kasa olisi 7, kasa ja
kasaa olisi 8; koska
, tehtävän oikea vastaus
saadaan, kun lasketaan
.
Rhindin Papyrus sisältää vielä
tarkistuksen, ts. ''todistuksen'': todellakin
Egyptiläisten tuntemat algebralliset tehtävät rajoittuvat vain lineaarisiin yhtälöihin. Toisen tai korkeamman asteen yhtälöihin johtavia tehtäviä ei muinaisessa Egyptissä ilmeisesti tarvittu eikä hallittu.
Kreikkalainen historioitsija Herodotos (n. 484 - n. 425
eKr.) katsoi kreikkalaisten oppineen geometrian egyptiläisiltä, jotka olivat
tarvinneet geometriaa maanmittaukseen: faarao oli alkuaan antanut ihmisille
viljelysmaata, kullekin yhtä paljon, ja määrännyt maasta veron. Niilin
tulvan jälkeen viljelypalstojen koko muuttui. Maanmittarit, geometrit eli
köydenpingottajat, olisivat sitten määrittäneet uudet veroperusteet.
Egyptiläisten varsinainen geometrinen tietämys on säilyneistä lähteistä
päätellen ollut kuitenkin melko niukkaa. Erään Rhindin papyruksen tehtävän
(numero 50) mukaan ympyrän ala olisi laskettu tavalla, joka vastaisi :n
arvoa
:
''Pyöreän pellon halkaisija
on 9 ketiä. Mikä on sen pinta-ala? Ota halkaisijasta
,
eli 1; jäännös on 8. Kerro 8 kertaa 8: tulos on
64. Siis ala on 64 setatia.''
Jos olisi
,
olisi
.
Luonteva selitys tälle arviolle on verrata ympyrää neliöön, jonka sivu
on d. Jos neliö jaetaan yhdeksään yhtenevään pikkuneliöön, niin
näkee helposti, että ympyrän ala ei paljon poikkea alasta, joka on
.
- Rhindin papyruksessa on muitakin likimääräiskaavoja: nelikulmio, jonka sivut
ovat a, b, c ja d saa alakseen
.
Epäsuorasti voidaan päätellä, että egyptiläisille olisi ollut tunnettua se, että yhdenmuotoisten kuvioiden alojen suhde on vastinsivujen suhteen neliö; asiaa ei tietenkään täsmällisesti formuloitu tai ''todistettu''. Mitään varsinaisia todisteita siitä, että egyptiläiset olisivat tunteneet esimerkiksi Pythagoraan lauseen sisällön, ei ole.
Ehkä yllättävin egyptiläistä geometriaa koskeva tieto löytyy
Rhindin papyrusta parisataa vuotta vanhemmasta Moskovan papyruksesta: siinä
lasketaan erään katkaistun neliöpohjaisen pyramidin tilavuus käyttäen
selvästi oikeaa kaavaa
.
(Kuviossa
profiili katkaistusta pyramidista, luvut 4 ja 2 pohjan ja kannen
särmänpituuksina ja 6 korkeutena sekä laskutoimitus, joka johtaa oikeaan
tilavuuteen 56.) Tälle tulokselle osaa antaa arvoa, kun huomaa, että
puolisuunnikkaan alan kaavan yleistykseen perustuvan virheellisen kaavan
''
'' saattaa löytää vielä
tällä vuosisadalla painetuista oppikirjoista. - Kaavoja sanan nykymielessä
eivät egyptiläiset tosin kirjoittaneet: kaikki asiat esitettiin sanallisina
toimintaohjeina ja konkreettisin numerolaskuin.
Muinaiskulttuureista kehittynein matematiikka oli ilmeisesti Mesopotamiassa, nykyisen Irakin alueella. Tätä matemaattista kulttuuria on tapana kutsua babylonialaiseksi, vaikka aluetta vallitsivat ja matematiikkaa harjoittivat vuosituhansien aikana useat muutkin kansat sumerilaisista alkaen.
Babylonialaisen matematiikan yhdistävä ulkoinen piirre on
nuolenpääkirjoitus. Koviksi poltettuja nuolenpääkirjoitusta sisältäviä
savitauluja on löydetty
tuhansittain, joukossa kolmisensataa sisällöltään matemaattista. Nämä
taulut ajoittuvat kolmelle kaudelle, vuoden 2100 eKr. ympäristöön,
vuosille 1800-1600 eKr. (Hammurabin aika) ja vuosille 600
eKr.-
300 jKr.; mielenkiintoisimmat ovat keskimmäiseltä jaksolta.
Babylonialainen numeromerkintä välillä 1-59 noudatti samaa
periaatetta kuin egyptiläisen hieroglyfikirjoituksenkin.
Ykkösellä ja kymmenellä oli omat nuolenpäämerkkinsä, joita toistettiin
tarvittava määrä. Suurempia lukuja merkittäessä käytettiin kuitenkin
60-kantaista paikkajärjestelmää.
Siten esim. 60 merkittiin samalla merkillä kuin 1, 61 kahdella
vierekkäisellä ykkösen merkillä jne. Käytössä oli siis 60-kantainen
lukujärjestelmä eli seksagesimaalijärjestelmä. Merkintätapaa
sovellettiin myös ykköstä pienempiin lukuihin. (Babylonialainen merkintätapa
on yhä käytössä asteen tai tunnin jaossa minuuteiksi ja edelleen
sekunneiksi.) ''Seksagesimaalipilkun'' ja nollan puuttuminen teki merkinnästä
monitulkintaisen: ''22'' saattoi olla esim.
,
tai
.
Nollaa tarkoittava
symboli tuli osittain käyttöön muutamana ajanlaskumme alkua edeltävänä
vuosisatana. Nollaa käytettiin kuitenkin vain muiden numeromerkkien välissä,
ei luvun lopussa. Seksagesimaaliluvut esitetään nykyajan teksteissä niin,
että eri 60:n potenssien kertoimet erotetaan pilkuilla ja ''ykkösten'' ja
''kuudeskymmenesosien'' väliä merkitään puolipisteellä; esimerkiksi
Babylonialaisten käytännöllinen numeromerkintä teki tarkat
numerolaskut
periaatteessa yhtä helpoiksi kuin nykyäänkin. Useat jakolaskut oli helppo
palauttaa kertolaskuiksi, koska murtoluvut
,
missä
k on 60:n tekijä ovat yksinkertaisia seksagesimaalilukuja
(
,
,
,
,
,
jne.)
Babylonialaiset kehittivät
lisäksi taitavia algoritmisia menetelmiä. Esim. neliöjuuri saatettiin laskea approksimaation
Jo noin 4000 vuotta vanhat babylonialaiset tekstit osoittavat,
että - toisin kuin egyptiläiset - babylonialaiset tunsivat toisen asteen
yhtälön ratkaisumenetelmän. Se ei kylläkään esiinny yleispätevänä
ratkaisukaavana, vaan numeeristen esimerkkien muodossa, mutta esimerkit ovat
selvästi tunnistettavissa yleisen metodin opetusvälineiksi. Seuraavassa
käytetään 60-järjestelmän numeroita siten, että paikkaerotin on
pilkku ja desimaalierotin puolipiste. Eräässä tulkitussa savitaulussa
kysytään neliön sivua, jos ala vähennettynä
sivulla on 14,30 (eli
). Tehtävän ratkaisu on seuraava:
Ota puolet yhdestä, eli 0;30 ja kerro 0;30 0;30:llä, joka on 0;15; lisää tämä 14,30:een, joka on 14,30;15. Tämä on 29;30:n neliö. Lisää 0;30 29;30:een, ja tulos on 30 eli neliön sivu.
Selvästi kyseessä on yhtälön x2-px=q ratkaisukaavan
Babylonialaista yhtälönratkaisua vielä, nykysymbolein ja
merkinnöin: määritä x, jolle x2+6x=16. Aseta y=x+6. Ratkaistavana on
yhtälöryhmä
Babylonialaisessa matematiikassa esiintyy jopa korkeamman asteen polynomiyhtälöihin johtavia tehtäviä; sellaisia ratkaistiin erikoistapauksissa käyttämällä apuna mm. n3 +n2-taulukkoja. Taulukoiden avulla ratkaistiin myös korkolaskujen yhteydessä vastaan tulevia eksponenttiyhtälöitä.
Babylonialaisten matematiikka oli (kuten muidenkin muinaiskulttuurien
matematiikka) voittopuolisesti algebrallis-algoritmista. Geometriasta
lienee tunnettu ainakin Pythagoraan lause. Eräässä savitauluista
puretussa
tehtävässä kysytään, miten kauas 30 yksikköä pitkän sauvan
alapää joutuu pystysuorasta seinästä, kun yläpäätä lasketaan
6 yksikköä. Pythagoraan lauseen mukainen ratkaisu on
.
Omalaatuisin todiste Pythagoraan lauseen tunnettuudesta
Babyloniassa on luonteeltaan aritmeettinen, nimittäin paljon tutkittu ja
monien selitysten
kohteena ollut savitaulu nimeltään Plimpton 322. Siinä on
seksagesimaalilukuja
Taulua tutkittaessa on paljastunut,
että luvut ovat lukuja
,
missä
a2+b2=c2 ja kolmikot
,
ovat ns. Pythagoraan
lukuja. Nämä saadaan kaavoista a=p2-q2, b=2pq, c=p2+q2.
Plimpton-taulun luvut ovat alku taulukolle, jossa ovat kaikki tällaiset,
arvoilla p<60 ja
saatavat luvut
järjestettynä suureen
mukaan.
Ympyrän kehän ja halkaisijan suhteelle annettiin tavallisimmin
arvo 3, mutta eräistä teksteistä löytyy parempi likiarvo
(säännöllisen kuusikulmion piirin suhde ympäri piirretyn ympyrän kehään
on 0;57,36.)
Myös Raamatussa esiintyy '':n arvo 3'', kuten Ensimmäinen
Kuningasten kirja (7:23) kertoo:
Hän [Salomo] teki myös meren, valetun, kymmentä kyynärää leveän reunasta reunaan, ympäriinsä pyöreän - - ja kolmenkymmenen kyynärän pituinen mittanuora ulottui sen ympäri.
Katkaistun pyramidin tilavuudelle löytyy babylonialaisista savitauluista sekä vääriä että oikeita laskutapoja. Yleisiä matemaattisia teoreemoja eivät babylonialaiset sen paremmin kuin egyptiläisetkään tietojemme mukaan tunteneet eivätkä todistaneet: heidän matematiikkansa oli (kuten ''insinöörimatematiikka'' nykypäivinäkin) kokoelma toimintaohjeita, ei niiden perusteluja.
Alkuun - Etusivu - Edellinen - Seuraava