Tarja Shakespeare
YaBB Newbies
Poissa
I Love YaBB 2!
Viestejä: 4
|
Niin, kunpa peruskoululaiset voisivat saada välähdyksen matematiikan taiteesta eikä vain laskennnosta:
Math Made Visual: Creating Images for Understanding Mathematics by Claudi Alsina and Roger B. Nelsen
Proofs without words: Exercises in Visual Thinking I & II by Roger B. Nelsen
Kuulun viimeiseen ikäpolveen, joka sai nauttia tasokursseista peruskoulussa. Lasten koulutaivalta seuratessani totean, että tasokurssit tarvitaan takaisin. Laskennonkin osalta tuon voisi tehdä jo kolmannella luokalla, viimeistään viidennellä luokalla, mutta ehdottomasti seitsemännellä luokalla. Jo toisella luokalla erottuvat ne, jotka pystyvät ratkomaan kirjasarjojen kokeiden soveltavia tehtäviä ja kykenevät ratkomaan kirjojen lisätehtäviä - symbolista yhtälönratkaisua.
Miksi ensimmäisellä luokalla päässälasku on laskennon kulmakivi. Lukusuorakäsitettä ei opeteta, mutta päässä pitäisi osata laskea. Ne oppilaat, jotka voisivat menestyä matematiikassa, mutta kokevat olevansa huonoja päässälaskussa rupeavat inhoamaan matematiikkaa jo ensimmäisen luokan keväästä. Toisella luokalla ruvetaan laskemaan mekaanisesti alekkain, mutta yhä oppilaita kiusataan päässälaskulla. Miksei opetella ensin kunnolla "mekaanista" laskentaan ja kertotaulujat, ja päässälaskualgoritmeja opeteltaisiin 3-4 luokalla, ja niihin palattaisiin uudestaan 5-6 luokalla.
Geometrian ja monen muun aihepiirin osalta ala-asteella tunnutaan harrastavan ajatusta, kerrataan joka vuosi, jos joku tippunut saisi ymmärrystä asiasta. Valitettasti tämä aiheuttaa sen, että oppilaat eivät saa mistään kunnollista kokonaiskuvaa - sarjakuvaopetusta. Lieneekö tällä rakenteella ajateltu, että joku noiden vuosien luokanopettaja pystyisi asian opettamaan.
Perusopetuslaki edellyttää, että oppilaita pitäisi pystyä eriyttämään. Käytännössä on helpompi eriyttää hitaasti oppivat, ja mennä heidän tempossaan kuin matematiikkaa janoavat, jotka vauhtiin päästyään kiihdyttävät vain janoaan. Totuus on, että luokanopettajat eivät lahjakkaita ja/tai kiinnostuneita pysty eriyttämään.
Poliitikot eivät halua kansan ymmärtävän loogista ajattelua, joka on myös matematiikan kieli. Maailmanlaajuisesti laskennon opetukseen pitäisi sisällyttää myös optimoinnin peruskäsitteet. Olipa kyse sitten hehkulampuista, haja-asutusalueiden jätevesistä, kestävästä kehityksestä, maapallon suojelusta, Kreikan ja Irlannin pankkikriisista niin kotimaassa kuin muualla maailmassa loogisen ajattelun, laskennon ja globaalin optimoinnin käsitteet ovat pahasti hukassa.
|