Perustuu Hanna Laitilan pro gradu -työhön.
Murtolukujen
tulkitsemista lukuina ja suuruuksien vertailuun liittyviä skeemoja voidaan
harjoitella sijoittamalla murtolukuja lukusuoralle. Lukusuoraan päästään
käsiksi esimerkiksi murtolukutornien avulla. Lukusuoraa voidaan rakentaa
yhdessä piirtoheittimelle ja/tai oppilaat voivat tehdä omaa lukusuoraansa
paperille. Merkitään kalvolle (paperille) lukusuoran 0-kohta. Tämän jälkeen asetetaan 0-kohdan
molemmille puolille murtolukutornit, jotka ovat yksikön pituisia. Merkitään
oikealle puolelle 1 ja vasemmalle puolelle -1. Tämän jälkeen asetetaan 0-kohdan
molemmille puolille piirtoheittimelle (paperin päälle) murtolukutornit, joiden
pituus on puolet kokonaisesta murtolukutornista. Merkitään oikealle puolelle ja vasemmalle puolelle .
Seuraavaksi sijoitetaan ja niin edelleen. Lukua 1 suurempiin ja –1 pienempiin lukuihin päästään käsiksi, kun laitetaan
peräkkäin useita murtolukutorneja kumpaankin suuntaan. Lukusuoran avulla
voidaan tehdä murtolukujen suuruusvertailuja sekä positiivisille että
negatiivisille murtoluvuille.
Positiivisten
murtolukujen suuruusvertailuja voidaan havainnollistaa myös murtokakkujen
avulla esimerkiksi seuraavasti: oppilailla on murtokakkurasia käytettävissä ja
niiden avulla täytyy asettaa annetut murtoluvut suuruusjärjestykseen (kuva 1).
Oppilaat havaitsevat, että mitä suurempaan osaan kokonainen on jaettu (eli mitä
suurempi nimittäjä), sitä pienempi on yksi osa
Kuva 1. Murtolukuja ja esittävät murtokakkupalat.
Suuruusvertailuista
päästään laventamisen ja supistamisen ideaan käsiksi esimerkiksi
seuraavanlaisen ongelman avulla: Oppilaiden on osoitettava murtokakkujen
avulla, että (kuva 2). Kun neljä kappaletta - paloja
asetetaan kahden - palan
päälle, havaitaan, että ne ovat yhtä suuret, eli väite pitää paikkansa.
Vastaavasti
huomataan, että kummankin - palan
päälle mahtuu kaksi - palaa.
Kakku on siis jaettu tiheämmin osiin siten, että entisen yhden palan () paikalle
mahtuu kaksi keskenään samankokoista () palaa.
Havaitaan, että alkuperäisen palan koko on kaksinkertainen verrattuna uuteen
palaan eli palan koko on pienentynyt puolella ja palojen määrä on vastaavasti
kasvanut kaksinkertaiseksi alkuperäisestä. Laventamisessa siis tihennetään
jakoa ja otetaan näin syntyneitä uudenkokoisia paloja enemmän samassa suhteessa
kuin tihennys on tapahtunut. Kun jakoa tihennetään, nimittäjä kasvaa ja koska
paloja tarvitaan enemmän, myös osoittaja kasvaa samassa suhteessa. Tapahtumaa
merkitään: , eli sekä
osoittaja että nimittäjä kerrotaan samalla luvulla, ja kuten havaittiin,
murtoluvun arvo ei muutu lavennettaessa.
Kuva 2. Murtolukujen ja yhtäsuuruuden
osoittaminen.
Supistaminen
tapahtuu päinvastaiseen suuntaan ja se voidaan havainnollistaa samoilla
paloilla. Supistamisessa jakoa harvennetaan eli palojen koko kasvaa ja koska
murtoluvun arvo ei muutu, näitä paloja tarvitaan tällöin vähemmän samassa
suhteessa kuin harvennus on tapahtunut. Tapahtumaa merkitään , eli sekä
osoittaja että nimittäjä jaetaan samalla luvulla.
3. Murtolukujen yhteen
- ja vähennyslasku
Tämän osion tavoitteena
on selventää, milloin yhteen- ja vähennyslaskuissa
täytyy laventaa ja miksi. Johdantona yhteen- ja
vähennyslaskuun oppilaille voi antaa tehtäväksi esittää murtokakkujen avulla
luku yksi mahdollisimman monella tavalla. Suurin osa oppilaista muodostaa luultavasti
yhden kokonaisen samankokoisista paloista. Jotkut saattavat huomata, että myös
erikokoisia paloja käyttämällä voidaan muodostaa luku yksi usealla eri tavalla.
Esimekiksi - pala ja
kaksi - palaa
muodostavat yhdessä yhden kokonaisen. Muita esimerkkejä on ja niin edelleen (kuva 3). Tästä esimerkistä
päästään laskutoimituksiin käsiksi.
Kuva 3. Esimerkkejä kokonaisen muodostamisesta murtokakkujen ja -levyjen
avulla.
Aluksi harjoitellaan
yhteenlaskuja murtokakuilla. Ensiksi lasketaan samannimisiä murtolukuja yhteen.
Esimerkiksi : Otetaan
rasiasta ensin yksi - pala ja
tämän jälkeen kaksi - palaa ja
nähdään helposti, että tulos on . Nyt
havaitaan, että muodostunut pala on yhtä suuri kuin - pala.
Tulos voidaan siis esittää yksinkertaisemmassa muodossa eli se voidaan
supistaa.
Samannimisisten
lukujen yhteenlaskusta siirrytään erinimisten murtolukujen yhteenlaskuun.
Lasketaan murtokakkujen avulla esimerkiksi seuraavanlainen lasku: . Otetaan
rasiasta - pala ja
kolme - palaa ja
asetetaan ne yhteen. Nyt havaitaan, että näin muodostuneen palan kokoa ei
osatakaan antaa suoraan murtolukuna, koska palat ovat erikokoisia ja
murtoluvuissahan kaikkien osien tulee olla yhtä suuret. Palojen kokoja täytyy
siis muuttaa siten, että saadaan yhtäsuurista
paloista muodostettua samankokoinen osuus. Tässä tapauksessa palojen
muuttaminen onnistuu korvaamalla - pala
kahdella - palalla. Tämän
jälkeen voidaan laskea helposti, että - paloja on
viisi kappaletta eli tulos on .
Aloitetaan myös
vähennyslaskut esimerkillä, jossa vähennetään samannimisiä murtolukuja
toisistaan: . Otetaan
aluksi kolme kappaletta - paloja.
Luvusta vähennetään , joten
poistetaan tai peitetään yksi - pala ja
nähdään helposti, että jäljelle jää kaksi - palaa eli
tulos on .
Samannimisten
murtolukujen vähennyslaskusta siirrytään erinimisten murtolukujen
vähennyslaskuun. Esimerkkinä lasketaan : Otetaan
neljä - palaa ja
kolme - palaa.
Asetetaan kolme - palaa
neljän - palan
päälle (kuva 4). Huomataan, että jäljelle jäävää osuutta ei voida suoraan
ilmoittaa murtolukuna. Taas täytyy laventaa, eli tihentää jakoa, jotta jäljelle
jäävä osuus saataisiin jaettua samankokoisiksi paloiksi ja tulos voitaisiin
ilmoittaa murtolukuna. Tilanne on taas siinä mielessä helppo, että ei tarvitse
laventaa kuin vain toista lukua. Kun asetetaan - paloja
neljän - palan
päälle, havaitaan, että niitä mahtuu yhteensä kahdeksan kappaletta. Tämän jälkeen voidaan suorittaa laskutoimitus kuten samannimisten
murtolukujen yhteydessä tehtiin, eli poistetaan tai peitetään ja saadaan
tulokseksi .
Kuva 4. Vähennyslaskun
laskeminen murtokakuilla.
Laskutoimitusten
suorittamista voidaan havainnollistaa myös lukusuoran ja murtolukutornien
avulla. Lähdetään liikkeelle lukusuoran nollapisteestä ja lisätään lukusuoralle
laskutoimitusten vaatimia murtolukutorneja. Esimerkiksi lasku voidaan suorittaa asettamalla nollakohdasta
oikealle lähtemään ensimmäiseksi murtolukutorni, jonka pituus on . Tämän
perään laitetaan murtolukutorni, jonka pituus on ja katsotaan, mihin asti päästään lukusuoralla.
Päästään pisteeseen . Tähän
murtolukuun päästään myös korvaamalla neljäsosan pituinen torni kahdella
kahdeksasosan pituisella tornilla, eli laventamalla ensimmäinen
yhteenlaskettava kahdella.
Vähennyslaskussa toimitaan samaan tapaan. Esimerkiksi lasku suoritetaan seuraavasti: Asetetaan
ensimmäiseksi - pituinen
murtolukutorni lukusuoran nollapisteestä oikealle. Tämän jälkeen, koska on kyse
vähentämisestä, asetetaan - pituinen
murtolukutorni edellisen viereen siten, että tornien oikeanpuoleiset reunat
tulevat kohdakkain. Nyt siis siirrytään lukusuoralla verran takaisin kohti nollapistettä ja
katsotaan, mihin pisteeseen päästään. Sama murtoluku saadaan tulokseksi, kun asetetaan - pituisen
tornin päälle kaksi - pituista
tornia eli lavennetaan kahdella ja suoritetaan laskutoimitus. Havaitaan, että
jäljelle jäävä osuus on - pituinen
ja tulos on siis .
Lukusuoran ja murtolukutornien avulla voidaan suorittaa laskuja vastaavasti myös
negatiivisilla murtoluvuilla. Luvun etumerkki ilmoittaa aina, mihin suuntaan
lukusuoralla kuljetaan. Erotus voidaan ilmoittaa myös muodossa , jolloin
luvun negatiivinen etumerkki ilmoittaa, että
siirrytään lukusuoralla vasemmalle. Muotoa olevia laskuja laskettaessa täytyy olla tarkkana.
Koska tarkoittaa luvun vastalukua eli lukua , voidaan
edellä esitetty laskutoimitus esittää muodossa ja tämä laskutoimitus voidaan suorittaa
lukusuoran ja murtolukutornien avulla.
Negatiivisten
kokonaislukujen laskutoimituksia on opiskeltu jo aiemmin ja yleensä näihin
laskutoimituksiin ei enää palata murtolukujen yhteydessä. Usein oppikirjoissa
negatiivisten lukujen merkkisääntöjä havainnollistetaan lämpömittarimallin
avulla ja samaa keinoa voidaan käyttää kertauksenomaisesti
myös murtolukujen yhteydessä, mikäli asian käsittely nähdään tarpeelliseksi.
Lämpömittarimallin idea on seuraavanlainen: Ulkona on aluksi pakkasta astetta. Kun ilma kylmenee astetta (-),
mittarissa on tämän jälkeen eli -1 astetta. Tässä on siis suoritettu
laskutoimitus Tämän jälkeen ilma lämpenee astetta (+), jolloin
mittarissa on astetta. Tällöin ollaan
suoritettu laskutoimitus Nyt ilma
lämpenee edelleen yhden asteen (+1), jolloin mittarissa on astetta, eli
ollaan suoritettu laskutoimitus
Tämän osion
tarkoituksena on selventää murtolukujen kertolaskun ominaisuuksia. Havainnollistetaan
kertolaskuja murtokakuilla. Lähdetään liikkeelle tyyppiä olevilla laskuilla. Otetaan murtokakkurasiasta
kaksi kertaa - pala,
joten tulokseksi tulee .
Kertolaskussa siis kerrottavan palan koko ei muutu, vaan samankokoisia paloja
otetaan kertojan määräämä määrä. Havaitaan, että kaksi - palaa
voidaan korvata myös yhdellä - palalla,
joten tulos voidaan supistaa ja lopullinen tulos on . Huomataan
kertolaskun ja yhteenlaskun yhteys: lasku voidaan esittää myös yhteenlaskuna .
Tyyppiä olevien kertolaskujen ymmärtäminen vaatii
hieman enemmän ajattelua. Tehtävää voidaan tarkastella pienen ajatusleikin
kautta. Otetaan esille kaksi kokonaista murtokakkua. Lähdetään liikkeelle
tilanteesta, jossa halutaan yhden kerran kaksi kokonaista. Tällöin tuloksena on
kaksi. Siirrytään tilanteeseen, jossa halutaan puoli kertaa kaksi kokonaista.
Tässä tilanteessa halutaan siis puolet kahdesta kokonaisesta eli tulokseksi
tulee yksi. Tämän jälkeen päästään alkuperäiseen tilanteeseen. Nyt halutaan
edellistäkin puolet vähemmän eli otetaan neljäsosa kahdesta kokonaisesta.
Havaitaan, että oikeastaanhan tässä jaetaan kaksi kokonaista neljään yhtä
suureen osaan ja yhden tällaisen neljäsosan suuruus on .
Alkuperäisen laskun tulokseksi saadaan siis . Koska
kertolaskulla on vaihdannaisuusominaisuus, voidaan tyyppiä oleva kertolasku muuttaa myös tyyppiä olevaksi laskuksi, jolloin ymmärtäminen on
helpompaa.
Tämän jälkeen
siirrytään tyyppiä oleviin laskuihin (kuva 5). Otetaan rasiasta - pala ja
mietitään, mitä tapahtuu, kun se otetaan kertaa. Jos se otettaisiin yhden kerran,
saataisiin - pala. Nyt
halutaan kuitenkin vain puoli kertaa - pala eli
otetaan palasta puolet. Testataan murtokakkupalojen avulla, minkä kokoinen pala
on puolet - palasta
eli minkä kokoisia paloja - palasta
saadaan kaksi ja havaitaan, että - pala
mahtuu kaksi kertaa - palan
päälle. Tulokseksi saadaan siis .
Kuva 5. Laskun havainnollistaminen murtokakuilla.
Tilanteessa otetaan neljäsosa kertaa puolikas eli
neljäsosan verran puolikkaasta palasta. Testataan siis, minkä kokoinen pala
mahtuu neljä kertaa puolikkaaseen (yhteys jakolaskuun :4).
Tulokseksi saadaan . Myös
tässä tilanteessa vaihdannaisuuden nojalla voidaan muuttaa lasku tyyppiä olevaksi, mikäli se helpottaa ymmärtämistä.
Tarkastellaan
vielä tyyppiä olevia laskuja. Nyt lähtökohtana on kahden - palan
suuruinen pala. Tämä pala otetaan kertaa eli toisin sanoen palasta otetaan verran. Tulokseen päästään käsiksi, kun
jaetaan ensin - pala
neljään yhtä suureen osaan ja otetaan näitä osia kolme kappaletta. Kokeillaan
murtokakkupalojen avulla, minkä kokoinen pala mahtuu neljä kertaa - palan
päälle. Havaitaan, että
neljä - palaa
muodostaa yhtä suuren kokonaisuuden kuin kaksi - palaa.
Kun näitä - paloja
otetaan kolme kappaletta, saadaan tulokseksi ja supistamalla .
Toisaalta, jokaisen - palan
tilalle voidaan laittaa kaksi - palaa,
jolloin tulokseksi saadaan laskun osoittajat ja nimittäjät keskenään kertomalla
saatava tulos .
Nämä esimerkit
havainnollistavat laskemista nopeuttavaa murtolukujen kertolaskusääntöä:
Potenssi ja
potenssien laskusäännöt esitellään muiden kurssien yhteydessä. Tässä yhteydessä
voidaan kuitenkin vielä selventää osamäärän potenssin määritelmää Palautetaan mieleen, mitä merkintä nm
tarkoittaa: kerrotaan luku n
itsellään m kertaa. Tällöin lasku
palautuu kertolaskuun ja siten kertolaskun laskusäännön piiriin. Murtolukujen
kertolaskussa osoittajat kerrotaan keskenään ja nimittäjät kerrotaan keskenään.
Saadaan siis
Negatiivisiin
lukuihin liittyvät laskusäännöt on esitetty jo kokonaislukujen yhteydessä,
joten niihin ei enää tässä yhteydessä paneuduta. Jos oppilas on omaksunut
negatiivisilla kokonaisluvuilla kertolaskujen laskemisen, voidaan olettaa, että
hän osaa soveltaa sääntöjä myös negatiivisten murtolukujen kertolaskuihin. Negatiivisten
murtolukujen kertolaskulle pätevät samat säännöt kuin kokonaisluvuille.
5. Murtolukujen
jakolasku
Tässä osuudessa on
tavoitteena ymmärtää sisältöjaon periaate ja havainnollistaa sen avulla
murtolukujen jakolaskun laskusääntöä. Selvitetään murtolukujen kertolaskun ja
jakolaskun välinen yhteys.
Aloitetaan
jakolasku tyyppiä olevilla tehtävillä (kuva 6). Tässä on kyse
ositusjaosta eli puolikas jaetaan tasan neljään yhtä suureen osaan. Otetaan
puolikas murtokakku ja tarkastellaan, minkä kokoisia paloja siitä saadaan neljä.
-
murtokakkupalasta saadaan neljä - palaa,
joten jakolaskun tulos on . Havaitaan
yhteys kertolaskuun . (; Halutaan
neljäsosan verran puolikkaasta eli kysytään: Minkä kokoinen pala mahtuu neljä
kertaa puolikkaaseen?)
Kuva 6. Laskun havainnollistaminen murtokakuilla.
Seuraavaksi
siirrytään tyyppiä oleviin tehtäviin. Jotta luvun jakaminen murtoluvulla
voidaan ymmärtää, täytyy ymmärtää sisältöjaon periaate. Lasku tulee
ymmärrettävämmäksi, kun kysytään, kuinka monta kertaa sisältyy kokonaiseen. - murtokakkuja
mahtuu kolme kappaletta yhden kokonaisen murtokakun päälle. Vastaus on siis
kolme. Havaitaan
yhteys kertolaskuun 1 · 3. Jakolasku saadaan ratkaistua murtokakuilla kysymällä,
kuinka monta kertaa sisältyy kahteen kokonaiseen. Peitetään kaksi
kokonaista kakkua puolikkailla kakuilla ja saadaan tulokseksi neljä. Havaitaan
taas yhteys kertolaskuun 2 · 2.
Tämän jälkeen
ratkaistaan tyyppiä olevia tehtäviä. Kysytään, kunka
monta kertaa sisältyy puolikkaaseen. Havaitaan, että kaksi -
murto-kakkupalaa mahtuu - palan
päälle. Tulokseksi saadaan siis kaksi. Huomioidaan yhteys kertolaskuun
Esitetään vielä
tyyppiä olevia tehtäviä. Nyt kysytään, kuinka monta
kertaa kaksi kahdeksasosaa sisältyy puolikkaaseen. Asetetaan - paloja
puolikkaan palan päälle ja havaitaan, että niitä mahtuu kaksi. Havaitaan
jälleen yhteys kertolaskuun
Edellisten
esimerkkien avulla havaittiin murtolukujen kertolaskun ja jakolaskun välillä
oleva yhteys ja nyt voidaan esittää laskusääntö murtolukujen jakolaskulle:
Negatiivisten
lukujen jakolaskun laskusäännöt on opetettu kokonaislukujen yhteydessä, joten
niihin ei tässä yhteydessä enää palata muuten kuin mahdollisesti
harjoitustehtävien yhteydessä. Voidaan todeta, että samat laskusäännöt koskevat
myös negatiivisia murtolukuja.
Oppilaat etsivät
murtokakkurasiasta palan, joka vastaa desimaalilukua 0,1. Tämän jälkeen he
merkitsevät sen murtolukuna ja havaitsevat desimaaliluvun ja murtoluvun
vastaavuuden: . Hyvin
yleinen harhaluulo peruskoulun oppilailla on, että .
Seuraavaksi oppilaat saavatkin todistaa, että tämä ei pidä paikkaansa. Otetaan
murtolukulaatikosta kolme kappaletta 0,1 kokoisia paloja sekä kolmasosan
kokoinen pala ja verrataan niitä keskenään. Havaitaan, että > 0,3. Jos nämä luvut muutetaan samannimiksi
murtoluvuiksi, havaitaan kolmasosan olevan yhden kolmaskymmenesosan suurempi
kuin 0,3. ().
Prosentit
liitetään murtolukuihin esittämällä oppilaille seuraava ongelma: 100% vastaa yhtä kokonaista. Mitä murtolukua tällöin vastaa 1%? Saadaan vastaavuus prosenteille ja murtoluvuille: Tämän jälkeen voidaan esittää murtokakuilla
ongelma: Kuinka monta % on -kokoinen
murtokakun pala? (10%)