Sanalliset tehtävät

Sanallinen tehtävä on ongelma, jonka ratkaisu on algebrallinen, looginen tai joukko-opillinen tai jonka ratkaisuun tarvitaan geometrista päättelyä. Sanallinen tehtävä ei kuitenkaan nimeä laskutoimitusta.

Sanallisia tehtäviä tarvitaan laskutoimitusten ymmärtämiseen. Niillä myös kehitetään ongelmaratkaisukykyä.

Sanallinen tehtävä voi olla joko suullinen tai kirjallinen. Ne ovat 3. luokalla etupäässä kirjallisia.

Sanallisen tehtävän ratkaisumalli

  1. Ongelman hahmottaminen
  2. Sanallisen tehtävän matemaattisen mallin luominen
  3. Matemaattisen ongelman ratkaisu
  4. Ratkaisun kääntäminen takaisin sanalliseksi

1. Ongelman hahmottaminen

Tämä on vaikein vaihe sanallisten tehtävien ratkaisemisessa. Olennaista on saada oikea kuva tilanteesta. Tässä voidaan käyttää apuvälineinä seuraavia asioita:

2. Matemaattisen mallin luominen

Tehtävä voidaan esittää näytelmänä, rakennella, luoda kuva, etsiä suhteita, tehdä abstrakteja kuvioita (jana), lukutehtävänä, muodostaa avoimia lauseita.

Petri jakoi 12 karkkia tasan 4 lapsen kesken. Kuinka monta karkkia kukin lapsi saa?

Piirretään

Roope jakoi 12 karkkiaan Annan kanssa siten, että hän itse sai kolminkertaisen määrän Annaan verrattuna. Kuinka monta karkkia Roope sai?

Konkreettinen jakaminen, yhtä Annan karkkia kohden Roope saa 3

Langanpätkällä sama asia. Jaetaan langanpätkä puoliksi, se vielä puoliksi, Anna saa yhden neljäsosan, Roope kolme neljäsosaa.

Kettu ja susi jakoivat keskenään 60 cm pitkän meetvurstipalan. Viekas kettu otti itselleen kolme kertaa niin pitkän palan meetvurstia kuin susi sai. Paljonko kettu sai? Entä susi?

Lapsille 60 cm pitkä paperi, joka taitellaan ensin puoliksi ja sitten vielä puoliksi. Näin nähdään kuinka paljon kettu sai, ja kuinka paljon susi.

15 cm 15 cm 15 cm 15 cm
60 / 4 = 15 (60 /4) . 3 = 45

Itsenäisiä tehtäviä

Ajattelen kahta lukua, toinen on kaksi kertaa toinen. Lukujen summa on 6. Mitkä luvut ovat?

Yhteen kuorma-autoon mahtuu 50 laatikkoa. Kuinka monta kuorma-autoa tarvitaan 620 laatikolle. Piirrä kuva!

50 50 50 50 50 50 50 50 50 50 50 50

620/50 =12 jäljelle jää 20 laatikkoa. Jos lapsi tekee vain laskun, hän laskee ja saa helposti vastaukseksi 12 autoa, jolloin 20 laatikkoa jää viemättä.

Äiti laittoi 9 lakanaa kuivumaan näin.

Montako pyykkipoikaa tarvitaan 9 lakanan kiinnittämiseen pyykkinaruun?

lakanat 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9.
pyykkipojat 2 3 4 5 6 7 8 9 10
+1 +1 +1 +1 +1 +1 +1 +1

Yhdessä säkissä on 20 kg perunoita. Paljonko on 10 säkissä?

10.20kg = 200 kg

Postimies vie lähiön talon 8:aan asuntoon kirjatun kirjeen, joka pitää antaa henkilökohtaisesti ja 14:ään asuntoon rahaa. Kuinka monen asunnon ovikelloa hänen täytyy soittaa?

kirje rahaa

8+14 = 22. Jos postimies vei jokaiseen asuntoon jommankumman, mutta ei molempia, kukin sai joko kirjeen tai rahaa, hän soitti 22:ta ovikelloa.

Jos 8 sai sekä kirjeen että rahaa:

kirje kirje ja rahaa rahaa

kirje kirje ja rahaa rahaa yhteensä
0 8 6 14
1 7 7 15
2 6 8 16
3 5 9 17
4 4 10 18
5 3 11 19
6 2 12 20
7 1 13 21
8 0 14 22

Tehtävään etsitään ja löydetään näin kaikki vastaukset.

Tehtävässä tarvitaan kaikkea mitä on 3 lk:lla opetettu ja opittu.

Korissa on 5 omenaa. Ne täytyy jakaa viidelle lapselle siten, että kukin saa yhden kokonaisen omenan ja että koriin jää yksi.

Kerätään ehdot:

Tehtävä vaikuttaa ensin virheelliseltä, koska normaalisti tällaisessa tehtävässä käytetyn mallin mukaankukaan lapsista ei saa koria.

Näytellään ko. tapahtuma. Lapset saavat etsiä näytelmän avulla ratkaisua. Opettaja ohjaa, kun ratkaisu löytyy, näytellään samaa näytelmää useamman kerran.