Laske
1.
2.
3.
4.
5.
,
,
6.
7.
,
,
,
8.
Ratkaise
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
,
,
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
Laske
1.
,
,
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
,
,
,
,
9.
,
,
parametri
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
.
Onko olemassa
:tä, jolle yhtälöllä ei ole reaalista ratkaisua?
17.
. Millä
:n arvolla
juurten neliöiden summa on mahdollisimman pieni?
18.
19.
Trigonometrian tehtäviä
1. Todista: Jos kolmiossa on
,
niin kolmio on suorakulmainen.
2. Todista, että kaikille kolmioille on
.
3. Todista, ettei ole reaalilukua, jolle
.
4. Todista:
.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
Analyyttisen geometrian tehtäviä
1. Origosta pisteisiin ,
ja
suuntautuvat vektorit
ovat
,
ja
.
Osoita, että pisteet sijaitsevat samalla suoralla.
2. Osoita, että niiden vektoreiden summa, jotka suuntautuvat kolmion painopisteestä kolmion kärkiin, on nollavektori.
3. Olkoot pisteiden ,
ja
paikkavektorit
,
ja
ja muuttuvan pisteen
paikkavektori
. Mikä pistejoukko toteuttaa ehdon
?
4. Kolmion kärkipisteet ovat ,
ja
.
Määritä kolmion kulmat (kulmien suuruudet).
5. Vektorit
ja
kohtaavat
60 asteen kulmassa. Määritä
:n arvo.
6. Laske origon etäisyys suorasta .
7. Nelikulmion kärkipisteet ovat ,
,
ja
. Osoita, että nelikulmion sivujen keskipisteitä yhdistävä
nelikumio on suunnikas.
8. Suora kulkee pisteen kautta ja muodostaa
koordinaattiakselien kanssa pinta-alaltaan 25 yksikön
suuruisen kolmion. Kirjoita suoran yhtälö.
9. Määritä lausekkeen suurin arvo, kun
ja
täyttävät
ehdot:
10. Ympyrä on samankeskinen ympyrän
kanssa ja
sen säde on puolet annetun ympyrän säteestä. Määritä ympyrän lauseke.
11. Mikä ympyrän
piste on yhtä kaukana pisteistä
ja
?
12. Mikä paraabelin
piste on lähinnä suoraa
? Kuinka pitkä tämä etäisyys on?
13. Kuinka monta yhteistä pistettä on ellipsillä
ja suoralla
?
14.
Seuraavaksi päiväksi tri Szalontain luentokurssin opiskelijoiden tuli valmistella ryhmätyönä harjoiteltavaa interaktiivista oppituntia luokkatasolle 8 tai 9 aiheena yhtälön ratkaiseminen. Kolmen opiskelijan ryhmässä jokaisen tuli käsitellä vuorollaan yhtä seuraavista yhtälöistä:
Muut ryhmän jäsenet toimivat oppilaina. Opetustilanteen rakenteen tuli noudattaa luentosarjan alussa esitettyä mallia:
- Tehtävän asettelu (tässä tapauksessa ratkaistavan yhtälön antaminen).
- Oppilaiden yksilöllinen työskentely n. 5 min.
- Työskentelyn lopettaminen ja keskustelu oppilaiden tuloksista tai ongelmista. Opettaja ei vielä esitä oikeaa ratkaisua eikä omaa mielipidettä.
- Keskustelu päättyy yksimielisyyteen oikeasta ratkaisusta.
- Oppilaat tarkastavat oman tuloksensa ja korjaavat omat virheensä. Keskustellaan oppilaiden virheistä.
- Opettaja arvioi suorituksia kannustavassa hengessä.