Laske
1.
2.
3.
4.
5. , ,
6.
7. , , ,
8.
Ratkaise
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12. , ,
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
Laske
1. , ,
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8. , , , ,
9. , , parametri
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16. . Onko olemassa :tä, jolle yhtälöllä ei ole reaalista ratkaisua?
17. . Millä :n arvolla juurten neliöiden summa on mahdollisimman pieni?
18.
19.
Trigonometrian tehtäviä
1. Todista: Jos kolmiossa on , niin kolmio on suorakulmainen.
2. Todista, että kaikille kolmioille on .
3. Todista, ettei ole reaalilukua, jolle .
4. Todista: .
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
Analyyttisen geometrian tehtäviä
1. Origosta pisteisiin , ja suuntautuvat vektorit ovat , ja . Osoita, että pisteet sijaitsevat samalla suoralla.
2. Osoita, että niiden vektoreiden summa, jotka suuntautuvat kolmion painopisteestä kolmion kärkiin, on nollavektori.
3. Olkoot pisteiden , ja paikkavektorit , ja ja muuttuvan pisteen paikkavektori . Mikä pistejoukko toteuttaa ehdon ?
4. Kolmion kärkipisteet ovat , ja . Määritä kolmion kulmat (kulmien suuruudet).
5. Vektorit ja kohtaavat 60 asteen kulmassa. Määritä :n arvo.
6. Laske origon etäisyys suorasta .
7. Nelikulmion kärkipisteet ovat , , ja . Osoita, että nelikulmion sivujen keskipisteitä yhdistävä nelikumio on suunnikas.
8. Suora kulkee pisteen kautta ja muodostaa koordinaattiakselien kanssa pinta-alaltaan 25 yksikön suuruisen kolmion. Kirjoita suoran yhtälö.
9. Määritä lausekkeen suurin arvo, kun ja täyttävät ehdot:
10. Ympyrä on samankeskinen ympyrän kanssa ja sen säde on puolet annetun ympyrän säteestä. Määritä ympyrän lauseke.
11. Mikä ympyrän piste on yhtä kaukana pisteistä ja ?
12. Mikä paraabelin piste on lähinnä suoraa ? Kuinka pitkä tämä etäisyys on?
13. Kuinka monta yhteistä pistettä on ellipsillä ja suoralla ?
14.
Seuraavaksi päiväksi tri Szalontain luentokurssin opiskelijoiden tuli valmistella ryhmätyönä harjoiteltavaa interaktiivista oppituntia luokkatasolle 8 tai 9 aiheena yhtälön ratkaiseminen. Kolmen opiskelijan ryhmässä jokaisen tuli käsitellä vuorollaan yhtä seuraavista yhtälöistä:
Muut ryhmän jäsenet toimivat oppilaina. Opetustilanteen rakenteen tuli noudattaa luentosarjan alussa esitettyä mallia:
- Tehtävän asettelu (tässä tapauksessa ratkaistavan yhtälön antaminen).
- Oppilaiden yksilöllinen työskentely n. 5 min.
- Työskentelyn lopettaminen ja keskustelu oppilaiden tuloksista tai ongelmista. Opettaja ei vielä esitä oikeaa ratkaisua eikä omaa mielipidettä.
- Keskustelu päättyy yksimielisyyteen oikeasta ratkaisusta.
- Oppilaat tarkastavat oman tuloksensa ja korjaavat omat virheensä. Keskustellaan oppilaiden virheistä.
- Opettaja arvioi suorituksia kannustavassa hengessä.