Prof. István Hortobagyin kurssi - kurssipalute
Kurssipalaute osallistujilta
- Sisältö: Hyvä, pelkkää kiitosta
- Ajankohta: Toukokuun loppu on opettajille hyvin kiireistä aikaa, joten
ajankohta ei ollut paras mahdollinen, vaan opettajille raskas
- Kurssin pitäjä: Täsmällinen, havainnollinen, selkeä, innostunut, osasi
asiansa, jaksoi selittää asioita riittävästi, jos itse huolehti
kyselemällä, niin pystyi ymmärtämään kaiken. Ihmisläheinen ja mukautti
kurssin joustavasti osallistujien tarpeisiin, hieno didaktinen ote
- Kurssityöt: hyviä ja tukivat kunkin opettajan omaa työtä, kyllin lähellä
käytännön opetustyötä, yksilöllinen tarve oli huomioitu töiden valinnassa
- Englanninkieli: Toisille oli mielenkiintoista yhdistää englanninkieli ja
matematiikka, toisille taas englanninkieli tuotti vaikeuksia. Jotkut
olisivat toivoneet tulkkia. Joku osallistuja ilmoitti osaavansa englantia
paremmin kuin kurssin pitäjä
- Yleistä: Mielenkiintoista päästä kosketuksiin unkarilaisen tyylin kanssa,
enemmän tällaista, syvensi ja laajensi osallistujien opettajuutta. Lisää
yhteistyötä Unkarin kanssa toivottiin. Monille oli yllätys havaita, miten
monilla tavoilla ongelmia voitiin ratkaista, paljon ahaa-elämyksiä. Juuri
tällaista suomalaiset opettajat tarvitsevat, osallistujat oppivat uuden
tavan ajatella geometrian opetusta ala-asteella, upean opettavainen
kokemus, kompakti kahden viikon kurssi lauantaiseminaareineen on hyvä
- Olisi haluttu: Enemmän tietoa etukäteen kurssin sisällöstä ja itse
kurssista, kuulijoiden lähtötaso olisi ollut hyvä selvittää etukäteen, joku
olisi toivonut vielä tiiviimpää, mutta vain viikon kestävää kesäkurssia
- Opettajan pedagogiset kyvyt: Erinomaiset, paremmat kuin monien oman
matematiikan laitoksen opettajan
Kurssipalutteen palautetta kurssilaisille
Palaute oli erittäin kiittävää. Pari huomautusta esitettyihin näkökohtiin
on kuitenkin paikallaan.
- Kurssin informointi: Kurssille voitiin ottaa rajoitettu määrä
osallistujia.
Kun ilmoittautuneita oli tietty määrä katsottiin, ettei kurssista ollut
tarpeen informoida enempää - eivätkä opiskelijat tutki ilmoitustauluja
kovinkaan tiuhaan. Kaikki ilmoittautuneet eivät kuitenkaan tulleet
kurssille, vaan veivät näin muilta mahdollisuuden osallistua erittäin
hyvälle kurssille. Kurssin sisältöä ei voitu ilmoittaa etukäteen, koska
osallistujien perustaso oli kovin vaihteleva. Monien perustiedot eivät
olleet kovin hyvät, joten sisältöä jouduttiin muuttamaan osallistujien
tasoa vastaavaksi.
- Englanninkieli: Unkarissa ei englanti ole keski-ikäisten henkilöiden
kielivalikoimassa niin dominoiva kuin Suomessa, vaan yleensä osataan saksaa
paremmin kuin englantia. Tulkki aiheuttaa lisäkustannuksen, matematiikkaa
osaavia tulkkeja ei ole helposti saatavana ja lisäksi tulkkaus vie aikaa.
- Opettajan hienot pedagogiset taidot: Kurssin osallistujille ei ollut
selvänä, että kyseessä oli matematiikan didaktiikan professori, siis
didaktikko, joka unkarilaiseen tapaan osaa hyvin matematiikkaa - eikä siis
ammattimatemaatikko, joka osaa opettaa didaktisesti hyvin. Unkarissa ei
olisi mahdollistakaan olla didaktikko, joka puhuu matematiikan opetuksesta
eikä hallitse hyvin itse ainetta, vaan matematiikan didaktikoilla on
todellakin vahva matematiikan pohja.
- Pohjatiedot ja kielitaito: vastaisuudessa pyritään siihen, että
käytettävissä on englanninkielinen matematiikan perussanasto. Osallistujien
on etukäteen varmistuttava siitä, että he hallitsevat tietyt peruskäsitteet
jo ennen kurssia. Näin varmistetaan perustaso, jolta lähdetään.
- Kurssin ajankohta: Ajankohdan valinnassa on otettava huomioon myös Unkarin
lukukaudet, jolloin opettajien on vaikea irrottautua oman työnsä takia.
Solmun etusivu
23.7.2001