PDF

Otsikkokuva

Matikkapää pilvissä

Marjatta Näätänen

"Suomalaisnuori kuvittelee osaavansa hienosti matematiikkaa, mutta plus-lasku on hänelle hepreaa" kirjoittaa Ylioppilaslehti 5 (16.3.01).

" 'Itsepetos on sivistynyt rikos. Uhrit ovat tyytyväisiä', olisi voinut sanoa, kun Suomen koululaisten matematiikan osaaamista ylistettiin joulun alla.

Omakehun puuskan aiheutti kansainvälisen TIMSS 1999 -tutkimuksen tulosten julkaiseminen. 'Suomi sijoittui selvästi yli keskitason', Helsingin Sanomat kirjoitti. Jopa presidentti Tarja Halonen innostui kiittelemään nuorten matikkataitoja uudenvuodenpuheessaan.

Suomalaiskoululaiset itsekin arvioivat tutkimuksessa omat matematiikan taitonsa hyviksi.

Tutkimusta ei taidettu lukea järin tarkkaan. Suomi sijoittui yli keskitason surkeassa joukossa. Vertailuun osallistui sellaisia maita kuin Indonesia, Tunisia, Marokko, Thaimaa, Chile, Filippiinit, Etelä-Afrikka ja Makedonia, joiden taloudelliset edellytykset kilpailla Suomen kanssa ovat kaikkea muuta kuin tasaveroiset. Poissa vertailusta olivat esimerkiksi Ranska, Saksa, Skotlanti, Norja, Ruotsi, Sveitsi ja Kreikka."

Kirjoituksessa haastatellaan mm. prof. Olavi Nevanlinnaa, joka kertoo, että jopa Teknillisessä korkeakoulussa uusien opiskelijoiden huono osaaminen on ongelma. Hänen mielestään Luma-talkoiden "lopputulos on, että lukiot tarjoavat kaikkea kivaa ja eksoottista, ja opiskelijat oppivat vähän sitä sun tätä, eivätkä mitään kunnolla. Meidän on pian pakko tehdä oma linjaus siitä, millaiset pohjatiedot opiskelijoilla pitää olla ennen Otaniemeen tuloa."

Erityisopettaja Juha Pitkänen Helsingin palvelualojen oppilaitoksesta kertoo, että "Opiskelijoilta ovat jopa yksinkertaiset plus- ja miinuslaskut hukassa. Mittaamme opiskelijoiden taidot aina lukuvuoden alussa ja nykyään noin joka kolmannella on ongelmia matematiikan kanssa. Joudumme aloittamaan matematiikan kertauksen ihan ala-astetasolta." Puutteelliset taidot ovat korostuneet osaksi sen vuoksi, että palvelualojen vaatimukset ovat koventuneet. "Enää ei riitä, että ravintolakokki osaa laittaa ruokaa. Pitää pystyä tekemään kustannuslaskelmia ja olemaan tarkkana raaka-aineiden kanssa. Samaten vaatetuspuolella laskupää on tarpeen, sillä materiaalit maksavat, eikä heittoja saa tulla."

Tarkemmin TIMSS-tutkimuksesta:

Solmu 1/2001
http://www.timss.org/timss1999i/math_achievement_report.html


Solmu 2/2001
2001-05-15