PDF
Koululaisten 41. kansainväliset matematiikkaolympialaiset, IMO
2000, pidettiin Korean Taejonissa, noin 200 km etelään Soulista,
13.-25. heinäkuuta 2000. Tavan mukaan kolmena ensimmäisenä päivänä
paikalla oli vain tehtävät laativa joukkueiden johtajista koostuva
kansainvälinen tuomaristo. Joukkueet saapuivat 16. heinäkuuta ja varsinaiset
kilpailut pidettiin 19. ja 20. heinäkuuta. Kilpailupaikkana samoin kuin
kilpailijoiden majapaikkana oli KAISTin, Korea Advanced Institute of Science
and Technologyn kampus Taejonin liepeillä.
Joukkueiden ja kilpailijoiden määrä oli jälleen ennätyksellinen,
vaikka IMO:n kasvuvauhti tuntuukin hidastuneen. Joukkueensa oli lähettänyt 82
maata (joukossa oli kyllä ei varsinaisesti itsenäisiä alueita kuten Hongkong,
Macao ja Puerto Rico). Kilpailijoita oli 461. Kilpailun kaikin puolin
onnistuneista järjestelyistä vastasi Korean Tiede- ja tekniikkaministeriön ja
Korean Opetusministeriön tukemana Korean Matemaattinen yhdistys;
järjestelytoimikunnan puheenjohtajana päävastuuta kantoi professori Sung
Je Cho.
Tuomariston tehtävänlaadintakokoukset pidettiin Chonanissa, Soulin
ja Taejonin puolivälissä. Kokouspaikkana oli Korean postilaitoksen moderni
koulutuskeskus, joka sopi tarkoitukseen erinomaisesti. Tehtäväehdotuksia oli
eri osallistujamaista saatu kaikkiaan 142, ja näistä 18-henkinen,
puolalaisella Marcin Kuzmalla ja bulgarialaisella Svetoslav
Savchevilla vahvistettu korealainen esivalintatoimikunta oli poiminut 27
ehdokasta tuomariston käsittelyyn. Perusteellisen pohdinnan jälkeen
taejonilaisen professori Gyo Taek Jinin johtama tuomaristo päätyi
valitsemaan sarjan, jonka ensimmäinen ja viimeinen tehtävä edustivat
klassista tasogeometriaa, viides oli puhdaspiirteinen lukuteorian tehtävä,
johon oli lähes perinteeksi muodostuneen tavan mukaan myös upotettu
kilpailun vuosiluku, toinen etukäteen liiankin helpoksi arvioitu epäyhtälö,
neljäs kombinatorista päättelyä edellyttänyt ja kolmas lähinnä
matemaattiseksi analyysiksi luokiteltava. Valinnan jälkeen ilmeni, että
tehtävistä peräti kolme (1, 5 ja 6) oli Venäjän ehdottamia, muut
Yhdysvalloista (2), Valko-Venäjältä (3) ja Unkarista (4). Kirjoittaja ei
muista, että näin suuri osuus tehtävistä olisi koskaan ollut yhdestä maasta
lähtöisin.
Kilpailujen avajaiset pidettiin 18.7. Taejonissa. Avajaisia
kunniotti läsnäolollaan ja puheellaan kilpailujen suojelija, Korean
pääministeri Han Dong Lee, joka saapui avajaispaikalle
helikopterillaan. Kilpailut pidettiin 19.7. ja 20.7., ja tulokset saatiin
valmiiksi Kansallisessa Chugnam-yliopistossa pidettyihin päättäjäisiin 24.7.
Kilpailijat tekivät retkiä Korean Folk Village -museoon Soulin lähelle ja
Kyungjuun Korean itärannikolle. Alkuperäisestä ohjelmasta poiketen
kilpailijat kävivät myös Soulissa Korean presidentin erikoisvieraina.
KAISTin kampuksella pidetty loppuillallinen huipentui loistavaan
ilotulitukseen. Tuomariston työ ei juuri antanut mahdollisuuksia
turismiin.
Kilpailun tehtävät osoittautuivat vaikeiksi. Maksimipisteet 42
annettiin kuitenkin neljälle kilpailijalle, Kiinan Zhiwei Yunille,
Valkovenäjän Alexandr Usnichille ja Venäjän Aleksei
Poiarkoville ja Alexander Gaifoullinelle. Kultamitaliin
oikeuttavan parhaan 1/12-osan muodostivat ainakin 30 pistettä saaneet,
seuraava kuudennes eli hopemitalilla palkittavien osuus muodostui ainakin 21
pistettä saaneista, ja jo 11 pisteen suoritus merkitsi parempaan puolikkaaseen
eli pronssimitalikategoriaan pääsyä. Viime vuonna vastaavat pisterajat olivat
28, 19 ja 12.
Pistekeskiarvoilla mitaten helpoin tehtävä oli numero 1 (keskiarvo
4,1), sitten 4 (3,2), 2 (2,8), 5 (1,6), 6 (1,0) ja 3 (0,7). Kilpailun
menestyjien, kultamitalin saajien, vastaava järjestys on 1 (7, kaikilla siis
täydet pisteet!), 5 (6,6), 2 (6,5), 4 (6,2), 6 (4,6) ja 3 (3,5). Luvuista voi
päätellä valmennuksen merkitystä: helppo geometrian tehtävä 1 on
harjoitelleelle rutiinia, samoin melko standardi lukuteoreettinen tehtävä ja
epäyhtälö, mutta olennaisesti vain oivallusta vaatinut tehtävä 4 on
menestyjien listalla sijoitukseltaan alempana kuin kaikilla osallistujilla.
Maiden paremmuutta ei matematiikkaolympialaisissa virallisesti
mitata, epävirallisesti sitäkin innokkaammin. Parhaan yhteispistemäärän
kokosi Kiina, seuraavina Venäjä, Yhdysvallat, Korea, Vietnam, Bulgaria,
Valko-Venäjä, Taiwan, Unkari ja Iran.
Suomen joukkue oli valittu perinteisin kuvioin. Valinnasta ja
valmennuksesta vastasi Suomen matemaattisen yhdistyksen valmennusjaoston
työryhmä Matti Lehtinen, Kerkko Luosto, Jari Lappalainen ja
Jouni Seppänen. Toimintaa Päivölässä koordinoivat lisäksi Kullervo
Nieminen ja Merikki Lappi. MAOLin lukiokilpailun kaksi kierrosta
ja 14. Pohjoismainen matematiikkakilpailu huhtikuussa yhdessä
valmennusvastausten ja Päivölän Opiston matematiikkaviikonloppujen kanssa
olivat pohjana, kun toukokuiselle valinta- ja valmennusleirille Päivölän
Opistoon Valkeakoskelle koottiin kymmenkunta osallistujakandidaattia. Neljä
valintakoetta muun informaation lisäksi johtivat lopulta yksiselitteiseen
valintaan: Suomea edustivat Anne-Maria Ernvall Turusta, Mikko
Harju Kirkkonummelta, Riikka Korte Helsingistä, Teemu
Murtola Joensuusta (Päivölästä), Jarkko Pyy Halikosta ja
Johanna Tikanoja Pyhäjärveltä (Päivölästä). Joukkueen johtajana ja samalla
kansainvälisen tuomariston jäsenenä toimi Matti Lehtinen, ja joukkueen
varajohtajana oli Jari Lappalainen.
Joukkueen suoritus oli varsin tyydyttävä. Edellisen vuoden yksi
hopeamitali vaihtui nyt kolmeksi pronssimitaliksi, jotka saivat Riikka Korte,
Mikko Harju ja Anne-Maria Ernvall. Teemu Murtola palkittiin lisäksi
kunniamaininnalla. Kyseessä oli ensimmäinen kerta Suomen
matematiikkaolympialaisosallistumisen historiassa, kun tyttöoppilas sai
mitalin. Joukkueen yhteispistemäärä 52 oikeutti sijaan 52. Todettakoon, että
Ruotsin sijoitus oli 31., Norjan 56., Viron 57., Islannin 60. ja Tanskan 61.
Suomalaisten pahimmaksi kompastuskiveksi muodostui taas kerran geometria.
Vaikeampi tehtävä 6 tuotti Suomelle 2 pistettä, helpompi ensimmäinen tehtävä
11. Eniten pisteitä Suomi sai kombinatorisesta tehtävästä 4. On entistä
ilmeisempää, että geometrian kunnollisen koulupohjan puuttuessa ainoa tie
matematiikkaolympialaisten tuloslistan alkupäähän voisi kulkea todella
intensiivisen ja pitkäkestoisen geometrian tehovalmennuksen kautta. Myös
lukuteorian rutiini tulisi luoda harjoituksella. Vain päättelyä
edellyttävissä tehtävissä ero kärkeen ei ole dramaattinen.
Seuraavat matematiikkaolympialaiset pidetään Washingtonissa
Yhdysvalloissa 1.-14. heinäkuuta 2001. Sen jälkeen
matematiikkaolympialaiset järjestää ennakkotiedoista poiketen Iso-Britannia.
Japani on vuorossa vuonna 2003 ja Kreikka vuonna 2004.
Matti Lehtinen
Sulkeissa oleva luku maan nimen jälkeen osoittaa, että joukkueessa
oli vähemmän kuin 6 kilpailijaa.
1. Ympyrät
ja
leikkaavat toisensa
pisteissä M ja
N. Olkoon l se :n ja :n yhteinen tangentti, joka on
lähempänä M:ää kuin N:ää. Suora l sivuaa :tä
pisteessä A ja :ta pisteessä B.
Pisteen M kautta kulkeva l:n suuntainen suora leikkaa ympyrän
myös pisteessä C ja ympyrän
myös pisteessä
D. Suorat CA ja DB leikkaavat pisteessä E; suorat AN ja CDleikkaavat pisteessä P; suorat BN ja CDleikkaavat pisteessä Q. Osoita, että EP=EQ.
2. Olkoot a, b ja c positiivisia reaalilukuja ja olkoon
abc=1. Todista, että
3. Olkoon
positiivinen kokonaisluku.
Vaakasuoralla suoralla on n kirppua, jotka eivät kaikki ole samassa
pisteessä. Olkoon
positiivinen reaaliluku. Määritellään
siirtymä seuraavasti: valitaan jotkin kaksi kirppua, jotka ovat
pisteissä A ja B, A B:n
vasemmalla puolella; annetaan A:ssa olevan kirpun hypätä siihen B:n
oikealla puolella
olevaan suoran pisteeseen C, jolle
.
Määritä kaikki
sellaiset :n arvot, joilla kaikki kirput voivat
siirtyä mistä hyvänsä alkuasemasta minkä hyvänsä pisteen Moikealle puolelle äärellisen monen siirtymän avulla.
4. Taikurilla on sata korttia, jotka on numeroitu 1:stä
100:aan.
Taikuri sijoittaa kortit kolmeen rasiaan, punaiseen, valkoiseen ja siniseen,
niin että joka rasiassa on ainakin yksi kortti. Eräs katsojista valitsee
rasioista kaksi, ottaa kummastakin rasiasta yhden
kortin ja kertoo valituissa korteissa olevien numeroiden summan.
Kuultuaan summan taikuri ilmoittaa, mistä rasiasta ei ole otettu kortteja.
Monellako tavalla kortit voidaan sijoittaa rasioihin niin, että kuvattu
temppu aina onnistuu? (Kahta sijoittelua pidetään eri sijoitteluina, jos
niissä ainakin yksi kortti on eri rasiassa.)
5. Selvitä, onko olemassa positiivista kokonaislukua n,
jolle n on jaollinen tasan 2000:lla eri alkuluvulla ja 2n+1 on jaollinen
n:llä.
6. Olkoot AH1, BH2 ja CH3 teräväkulmaisen
kolmion ABC korkeusjanat.
Kolmion ABC sisään piirretty ympyrä sivuaa sivuja BC, CA ja ABpisteissä T1, T2 ja T3, tässä järjestyksessä. Olkoot
suorat l1, l2 ja l3suorien
H2H3, H3H1 ja H1H2 peilikuvat suorien T2T3, T3T1ja T1T2 yli suoritetuissa peilauksissa (tässä järjestyksessä).
Todista, että l1, l2 ja l3 määrittävät
kolmion, jonka kärjet ovat kolmion ABC sisään piirretyn
ympyrän kehällä.
Matematiikkalehti Solmu
2000-11-14