Tietokoneharrastus voittaa tunnetusti suosiossa matematiikan. Nykyään tämä lienee osittain pelien ja Internetin ansiota, mutta ehkä on toinenkin syy: koulun oppitunnilla matematiikka tapaa olla tylsää laskentoa, siinä missä koneen avulla pääsee kokeilemaan ja luomaan itse. Ohjelmointi ei välttämättä tunnu kovin "matemaattiselta" toiminnalta, mutta sellaista se parhaimmillaan on. Usein vain harrastelija ei tunne matematiikkaa eikä tiedä, miten paljon hyötyä siitä on.
Tässä numerossa aloitamme uuden palstan, jolla käsitellään tietokoneita matemaatikon näkökulmasta ja, yhtä lailla, matematiikkaa tietotekniikan apuna. Ensimmäisen kirjoituksen aihe on algoritmien laatiminen, tuleviin artikkeleihin voi vaikuttaa ottamalla minuun yhteyttä. Omat voimavarani ja tietämykseni ovat valitettavasti rajallisia, joten toivon, että muualtakin löytyy kirjoittajia.
Viime numerossa väitettiin, että Solmun postittaminen kaikkiin kouluihin olisi lopetettu siihen. Nyt näyttää siltä, että pystymmekin jatkamaan sitä vuoden loppuun asti, eli vielä seuraava numero tulee kaikille; sitten paperi-Solmu lähetetään vain niille kouluille, jotka ovat pyytäneet sitä. Muistakaa myös Solmun verkkoversio, josta on paljon kätevämpi seurata linkkejä (joskin se voi muuten olla hankalampi lukea mm. ulkoasun takia).
Jouni Seppänen
Jouni.Seppanen@iki.fi