M - niinkuin matematiikka
Suomesta ollaan tekemässä tietoyhteiskuntaa, mitä se sitten oikein
tarkoittaneekaan. Toistaiseksi ainakin tekniikkaa: tietokoneita,
verkkoja, Internet-yhteyksiä, WWW-sivuja, romppuja. Samaan aikaan
on julistettu talkoot matemaattis-luonnontieteellisen osaamisen
terästämiseksi. Mikä olisi näiden synteesi?
Se voisi olla vaikka sähköinen opiskelumateriaali lukiomatematiikasta:
amerikkalainen calculus-kirja CD-levyllä; tai miksi ei - kotimaisen
materiaalituotannon terästämiseksi - lukiomatematiikan sähköinen
tietosanakirja hypertekstilinkkeineen.
Verkkotietosanakirja
Teknillisen korkeakoulun matematiikan laitoksella on muutaman viime
vuoden aikana ollut käynnissä
ns. MatTa-projekti, jonka
tuotoksena on kuluvana syksynä saatu valmiiksi noin 400 paperisivua
vastaava sähköinen lukiomatematiikan - tai hieman yli - tietosanakirja.
Tämä on saanut nimekseen
M - niinkuin matematiikka
tai lyhyemmin Iso-M.
Eo. linkki aktivoi tietosanakirjan aloitussivun. Sen - samoin kuin
kaiken muun materiaalin - lukemiseen tarvitaan vapaasti Adobelta kopioitava
Adobe Acrobat Reader
(vähintään versio 3.01). Näitä on
saatavissa eri konetyypeille (Windows 3.1, 95, Linux, useat muut
Unixit). Acrobat Reader tulee konfiguroida toimimaan yhdessä
WWW-selaimen kanssa (File/Preferences/Weblink Acrobat Readerissä).
Käyttöön tarvitaan suhteellisen nopea verkkoyhteys, muutoin tiedostojen
siirtyminen on tuskastuttavan hidasta.
Tiedoksi: Tietosanakirjassa olevat mustat neliöt ovat hypertekstilinkkejä,
jotka avaavat tietosanakirjan uudesta kohdasta.
Paikallinen versio
Vaihtoehtona on tietosanakirjan käyttö paikallisesti oman koneen levyltä.
Tällöin tarvittava versio poikkeaa teknisesti verkkoversiosta. Sen
saamiseksi voi ottaa yhteyttä sähköpostitse Simo Kivelään, osoite jutun lopussa.
Myös paikallista versiota luetaan Acrobat Readerillä.
Kommentteja toivotaan
HypeMAT on kokeiluprojekti ja tietosanakirja sen ensimmäinen tuotos.
Suunnitelmia on enemmän kuin valmista: animaatiot puuttuvat,
harjoitustehtäviä ei ole, interaktiiviset laskentatyökalut olisivat
kivoja, jne.
Käyttäjien kommentteja toivotaan, niin opettajien, oppilaiden kuin
muidenkin asiasta kiinnostuneiden: miten toimii teknisesti, onko
kiinnostavaa lukea, millaisia ongelmia esiintyy, auttaako hyperteksti
oppimaan, jne. Sähköpostiosoite alla.
Kokeilkaa, leikkikää! Oppikaa matematiikkaa!
Simo K. Kivelä
kivela@leka.hut.fi
Solmu 2/1997-1998