Matematiikkalehti Solmun etusivu

Keskustelua Pisa-tutkimuksesta ja matematiikan osaamisesta Suomen kouluissa

  • PISA-tutkimus vain osatotuus suomalaisten matematiikan taidoista (HeSa 17.2.2005 ja Solmu 1/2005)
  • The PISA survey tells only a partial truth of Finnish children's mathematical skills
  • Kyösti Tarvainen ja Simo K. Kivelä: Matematiikan taidoissa selviä puutteita (Solmu Erikoisnumero 1/2005-2006)
  • Kyösti Tarvainen and Simo K. Kivelä: Severe shortcomings in Finnish mathematics skills
  • Aarno Laitinen: Minne katosi laskutaito? (Iltalehti 24.4.2004 ja Solmu 3/2004)
  • Marjatta Näätänen: Osataanko matematiikkaa kyllin hyvin? (Solmu Erikoisnumero 1/2005-2006)
  • Jukka O. Mattila: Valtakunnallinen muutos vaatii valtakunnallisen ohjeen (Pääkirjoitus Dimensiossa 5/1989)
    ja ajankohtainen lisäys pääkirjoitukseen
  • Jukka O. Mattila: Algebran taitojen puutteet helppo jäljittää (HeSa 25.3.2005)
  • Jukka O. Mattila: Lukion vapaaehtoisten "matematiikan tukikurssien" synkkä historia (Solmu Erikoisnumero 1/2005-2006)
  • Antti Rasila ja Tommi Sottinen: Algebra, PlayStation ja älykkyys
  • Juha Nikulainen: Peruskoulu heikensi osaamistasoa (HeSa 1.4.2005)
  • Kimmo Kiimalainen: Lahjakkaat laiskurit (Metro 11.4.2005)
  • Seppo Visti: Kaksi askelta taaksepäin (Solmu Erikoisnumero 1/2005-2006)
  • Simo K. Kivelä: Ongelmanratkaisu, matopeli ja taitavuus
  • Marjatta Näätänen: Pisa-tuloksiin on jo reagoitu Unkarissa (Helsingin Sanomat 4.5.2005)
  • Yliopistojen tuotanto yskii, poiminta teollisuusneuvos Jorma Terentjeffin kirjoituksesta Kalevassa 11.4.2005
  • Päivi Saarilahti: Insinööriopiskelijat saavat sympatiani (Savon Sanomat 4.5.2005)
  • Marjatta Näätänen: Pääkirjoitus: Matematiikan opetus, osaamistaso ja -tarve (Solmu Erikoisnumero 1/2005-2006)
  • Mika Koskenoja: Toimitussihteerin palsta: PISA 2003 -tutkimuksen toteutuksesta (Solmu Erikoisnumero 1/2005-2006)
  • Olli Martio: PISA-tutkimus, matematiikan oppisisällöt ja opettajat (Solmu Erikoisnumero 1/2005-2006)
  • Mai Allo: Perusmatematiikkako tarpeetonta? (Solmu Erikoisnumero 1/2005-2006)
  • Ranskalaisten akateemikkojen manifesti (Marjatta Näätänen ja Tapani Kuusalo, Solmu Erikoisnumero 1/2005-2006)
  • Matematiikan käytön räjähdysmäinen kasvu - matematiikan ja yhteiskunnan uudet yhteydet (Solmu Erikoisnumero 1/2005-2006)
  • Marjatta Näätänen: Pääkirjoitus: Pariisin kokouksen antia (Solmu Erikoisnumero 2/2005-2006)
  • Mika Koskenoja: Toimitussihteerin palsta: Tutkimuksia PISA-tulosten pohjalta (Solmu Erikoisnumero 2/2005-2006)
  • Marjatta Näätänen: Matematiikan opetusta käsitteleviä puheenvuoroja Pariisissa (Solmu Erikoisnumero 2/2005-2006)
  • Olli Martio: Oppimäärien muutokset ja niiden vaikutukset matematiikan osaamiseen (Solmu Erikoisnumero 2/2005-2006)
  • Marjatta Näätänen: PISA:n kattavuus matematiikan oppisisällöistä Ranskassa (Solmu Erikoisnumero 2/2005-2006)
  • Pertti Toivonen: Matematiikkaa tietoliikenneinsinööreille ammattikorkeakouluissa - tavoitteita ja haasteita Suomessa (Solmu Erikoisnumero 2/2005-2006)
  • Marjatta Näätänen: Tietokoneet ja matematiikan opetus: Erään PISA-aineiston pohjalta tehdyn tutkimuksen tuloksia (Solmu Erikoisnumero 2/2005-2006)
  • George Malaty: Mitkä ovat Suomen PISA-menestyksen taustalla olevat syyt - Marjatta Näätänen: Päätoimittajan kommentti (Solmu Erikoisnumero 2/2005-2006)
  • Marjatta Näätänen: Tilanne Ranskan "suurissa kouluissa" (Solmu Erikoisnumero 2/2005-2006)
  • Marjatta Näätänen: Tytöt ja matematiikka PISA:n valossa (Solmu Erikoisnumero 2/2005-2006)
  • Marjatta Näätänen: PISA-uutisointi loi vääriä mielikuvia (Helsingin Sanomat 2.6.2006)
  • Maija Flinkman: Nopeimmin oppiville heidän lahjakkuuttaan tukevia ryhmiä (Helsingin Sanomat 20.9.2006)
  • George Malaty: Matemaattisesti lahjakas lapsi kaipaa myös erityiskasvatusta (Helsingin Sanomat 8.10.2006)
  • Anna Hellgrén: Lahjakas lapsi ei aina opi työntekoon (Helsingin Sanomat 18.10.2006)
  • Marja Nevanlinna: Lahjakkaista lapsista (Helsingin Sanomat 22.10.2006)
  • Malaty ja Uusikylä Napit vastakkain (Yle Radio 1:ssä keskiviikkona 22.11.06 klo 17.30)

  • © 2005-2006 Matematiikkalehti Solmu. Tekijänoikeudet.
    Sähköposti: toimitus@matematiikkalehtisolmu.fi